Blog

Nordijsko-hodanje_Blog

Nordijsko hodanje – aktivnost za sve!

  |   Blog

Pre neki dan odem na Košutnjak da malo pobegnem od ubrzanog grada i istrčim koji krug u prirodi. Završim tako svoje trčanje i sednem na klupu da malo predahnem. Priznajem, kondicija mi ovih dana nija najsjajnija. I sedim tako i posmatram ljude kako trče i odjednom vidim dve nasmejane bake koje sa idu ubrzano sa dva štapa, u istom tempu: jedna noga, druga noga, jedna ruka, druga ruka.

Pomislim isprva kako su baš simpatične ove dve bake. Aktivne su i u tim godinama i nasmejane da samo poželite da i vi jednog dana budete takva baka. Međutim, isto tako pomislim i to gde li su one krenule na treking po Košutnjaku. Malo nakon njih idu neke dve mlađe devojke. Sve isto. Isti scenario. Malo nakon njih ide cela familija u istom stilu. Posedim još koji minut i ubrzo shvatim da idu u krug, istom stazom kao i ja, ali mi i dalje nije jasno kakva je to aktivnost. Znam za treking, za hajking i planinarenje, ali ovo je očigledno nešto novo ili nešto bar meni nepoznato. Posle nekog trećeg kruga ustanem i pitam te dve simpatične bake kakva je to aktivnost i dobijem sledeći odgovor: „Nordijsko hodanje. Savršeno je sa sve i uopšte nije tako naivno kao što izgleda. Izguglajte malo, mlada ste osoba.“ Bila sam potpuno oduševljena koliko su ove dve bake bile moderne i naravno, čim sam došla kući, krenulo je guglanje. I sad, za sve one koji kao i ja ne znaju ili se prvi put susreću sa terminom nordijsko hodanje, evo nešto i o tome.

 

Nordijsko hodanje – šta, kako, gde i kad

 

noridjsko-hnje-vet-2

 

Nordijsko hodanje (kao što i sam naziv nagoveštava) nastalo je kao modifikovana verzija nordijskog skijanja, kada su vrhunski sportisti iz Finske, još tridesetih godina prošlog veka uzeli svoje skijaške štapove u ruke i probali da treniraju i van sezone. Ubrzo su otkrili dobrobiti ovakvog vežbanja i to im je pomagalo da ostanu u formi i kad nema snega. Kako to obično ide, pročulo se kako je ovo novo modifikovano nordijsko skijanje, sada hodanje, izuzetno dobro za celo telo, za pluća, za srce i za kondiciju uopšte. Ljudi su krenuli i da se rekreativno  bave nordijskim hodanjem, jer je zabavno, celo telo je aktivno, lako se može uklopiti u svakodnevne aktivnosti, možete ga praktikovati po celom svetu i često ste u prirodi. Malo po malo ovaj vid rekreacije se razvijao sve više i sada je nordijsko hodanje popularno širom sveta.
Iako je slično običnom hodanju, prilikom nordijskog hodanja aktivno je čak 90 % mišića. Zbog korišćenja štapova, posebno je aktivan i gornji deo tela: ramena, leđa i prsa. Pun opseg pokreta celog tela donosi izuzetno dobre rezultate, te tako nordijsko hodanje  pozitivno utiče na bolje podnošenje stresa, na motivaciju, na pravilno držanje, na brže sagorevanje kalorija (oko 400-450 Kcal po satu) itd. Nordijsko hodanje umanjuje opterećenje zglobova nogu i slabinskog dela kičme. To čini ovaj vid rekreacije vrlo prijemčivim svim generacijama, jer se možete kretati bez bolova i rizik od povreda je manji.

 

noridjsko-hnje-vet-3

 

Što se same tehnike tiče, one bake su bile u pravu kad su rekle da nordijsko hodanje nije toliko naivno. To ipak nije obično hodanje, te je potrebno preći nekoliko kilometara kako bi se savladala tehnika nordijskog hodanja. Tek kada se tehnika u potpunosti savlada i kada se pravilno koristi, onda se i postižu najbolji rezultati. Postoji čitav niz pravila kako koristiti štapove, pod kojim uglom oni moraju da budu, koliki iskorak treba da bude itd. Stoga i postoje posebne obuke, kao i licencirani stručnjaci koji mogu osmisliti program po vašim potrebama, shodno vašoj kondiciji i slično. Kod nas postoji i savez za nordijsko hodanje koji nudi i obuke, kao i sve potrebne informacije za novajlije. Link možete videti ovde: http://www.nordijskohodanje.rs

 

Oprema

 

noridjsko-hnje-vet-4

 

Kada je oprema u pitanju, nordijsko hodanje zaista ne traži mnogo. Dve ključne stvari koje su vam potrebne su udobna obuća, idealno patike namenjene za outdoor aktivnosti, i naravno specijalno dizajnirani štapovi za nordijsko hodanje. Štapovi za skijanje ili planinarenje se ne mogu koristiti, jer su previše teški. Kako je nordijsko hodanje aktivnost koja se odvija napolju i u prirodi, dobro je uzimati obuću koja ima Gore-Tex membranu, da bi vam stopala disala i uvek ostala suva. Patike za nordijsko hodanje bi takođe trebalo da su napravljene od kvalitetne gume, kao što je npr. Vibram guma, kako biste se lakše kretali po različitim terenima. Nije loše i potražiti varijantu patika koje imaju automatski sistem pertlanja, jer ćete tako moći neometano da hodate i ne razmišljate o pertlama. Izbor pravih štapova je posebna priča, ali ukratko, potrebno je pre svega izabrati ispravnu dužinu (veličinu). To se radi po sledećoj formuli: pomnožite svoju telesnu visinu sa 0,68 i to bi trebalo da je to. Naravno, tu postoje i dalje finese, npr. da štapovi budu lagani i izdržljivi, da budu izrađeni od kompozitnih materijala (smatra se da su najbolji štapovi od karbona ili fibroznih vlakana), da vaš lakat i podlaktica prilikom držanja štapa treba da formiraju ugao od 90 stepeni itd. Osim adekvatne obuće i posebnih nordijskih štapova, potrebna vam je samo volja i želja. Ništa više.

 

Suma sumarum nordijskog hodanja

 

Na kraju, kad se sve sabere, nordijsko hodanje ne zahteva previše finasija, dobro je za vaše telo u svakom smislu, pa i za vaš duh, možete ga praktikovati gde god i ako je verovati onim nasmejanim bakama, savršeno je za sve.